Een oproep tot vrede en gerechtigheid, dat is het programma Drop after Drop van het Kamerorkest van het Noorden. De tweeëntwintig strijkers willen met dit programma een muzikaal tegenwicht bieden aan de nog immer woedende oorlog in Oekraïne. Zij spelen een compleet Oekraïens programma op vrijdag 20 september in de Vondelkerk in Amsterdam, op zaterdag 21 september in Willem II/De Toonzaal in Den Bosch en op zondag 22 september in de Nieuwe Kerk in Den Haag in het kader van Classical NOW! De Haags/Oekraïense componist Maxim Shalygin dirigeert het ensemble in eigen werk en in composities van zijn landgenoten Valentin Silvestrov en Svyatoslav Lunyov. De sopraan Maryana Golovchenko zingt Oekraïense liederen als verbindende intermezzi tussen de stukken. Het concert wordt gepresenteerd in een indrukwekkend lichtontwerp van Nico de Rooij.
Eigen signatuur
De drie componisten uit drie verschillende generaties hebben allen hun wortels in het Conservatorium van Kyiv. Daar worden componisten al decennialang aangespoord om hun eigen stijl en stem te vinden. Valentin Silvestrov (1937) schrijft dromerige muziek die lijkt te komen uit een andere dimensie. Muziek met een volstrekt eigen signatuur. Zijn driedelige Stille Musik voor strijkers is een van zijn mooiste werken. De niet minder eigenzinnige Svyatoslav Lunyov (1964) liet zich voor Tristium inspireren door de poëzie van Ovidius en Osip Mandelstam. Het eerste deel is een eindeloze canon, afgeleid van het Oekraïense lied De machtige Dnjepr. De muziek roept de rivier op die geleidelijk breder wordt.
Mahleriaanse grandeur
Maxim Shalygin (1985), die al tien jaar in Den Haag woont en werkt, maakt internationaal furore met composities vol zeggingskracht, waarin hij niet schroomt extremen op te zoeken. Hij dirigeert twee verstilde eigen werken: Drop after Drop en Lullaby, een lofzang op het leven. Met Satarsa, waaruit een Mahleriaanse grandeur spreekt, brengt hij een hommage aan de Argentijnse schrijver Julio Cortázar
Maxim Shalygin is vol lof over het nog jonge Kamerorkest van het Noorden. “Vanaf de eerste minuut dat ik met het orkest werkte, voelde ik hoe diep deze jonge musici de muziek beleven. Ze stellen elk programma samen met grote liefde en scheppen de ideale omstandigheden om de muziek te laten doordringen in het hart.”