Klarinettist Pierre Genisson Mozart
Klarinettist Pierre Genisson Mozart

Klarinettist Pierre Génisson eert Mozart

MOZART
Mozart 1791
Pierre Génisson (klarinet), Karina Deshayes (mezzosopraan), Bruno Fontaine (orgel, Fender Rhodes), Concerto Köln o.l.v. Jakob Lehmann
Erato 5419773233 • 1u07’
Waardering: 10

De Franse klarinettist Pierre Génisson is – zoals al zijn collega’s – maar wat blij met de stroomversnelling in de waardering voor de klarinet die Mozart destijds veroorzaakte. Hij eert zijn held met een programma dat is opgebouwd rondom diens Klarinetconcert, met afstand het meest geslaagde concert voor het instrument ooit. De cd opent met een verleidelijk arrangement voor – uiteraard – klarinet van Voi che sapete uit Le nozze di Figaro, gevolgd door Come scoglio en Soave sia il vento uit Così fan tutte. Tijd voor het hoofdgerecht: het Klarinetconcert, waarin Pierre Génisson schittert met boeiende klankschakeringen en uitgekiende fraseringen. Het orkest plooit zich naadloos rondom hem. Er zijn al veel geslaagde opnamen van dit concert, maar deze schaart zich meteen in de hoogste regionen van mijn voorkeuren. In het jaar 1791, de albumtitel, ontstond ook de opera La clemenza di Tito. Sesto’s aria Parto, parto, ma tu ben mio, met obligaat klarinet, mag natuurlijk niet ontbreken, evenals Vitellia’s recitatief en rondo Non più di fiori. Mezzosopraan Karina Deshayes is de stersoliste; het samenspel met de klarinettist is adembenemend mooi en spannend. De beheersing in articulatie en kleuring van Pierre Génisson op zijn zes (!) verschillende (basset)klarinetten bewijst de meerwaarde van een precieze keuze van een optimaal passend instrument bij een periode en een werk.

Hans Quant

Dit is een van de tienen uit Luister 777. Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

5/5 - (2 stemmen)
Facebook
Twitter

Laatste artikelen