KODÁLY

Recensie KODÁLY, RAVEL, SCHULHOFF – Duos for violin & viloncello

KODÁLY, RAVEL, SCHULHOFF
Duos for violin & viloncello
Liza & Dmitry Ferschtman
Northstar Recordings CC 72542 (SA) • DDD-63’
Na door viool/celloduo’s decennialang eindeloos op Brahms en Beethoven te zijn getrakteerd, komen momenteel alle mogelijke en onmogelijke composities van 20e eeuwse componisten bovendrijven. Hier zijn dat Kodály, Ravel en Schulhoff. Zoltán Kodály werd vooral bekend door de onmogelijke opéra comique Hary János, zijn Hongaarse volksmuziekbewerkingen en de dansen uit Galánta en Marosszék. Het is prachtige laat romantische muziek met een flinke scheut ‘toegankelijke avant garde’ – een soort Bartok, maar dan zonder de scherpe kantjes. Ravel is zijn Spaanse zelf in zijn bijna mystieke compositie voor viool en cello, de tragische Erwin Schulhoff laat bij vlagen horen waarom de nazi’s zijn muziek als ‘entartet’ bestempelden. Het zijn soms overstuurde, chromatische klanken die prachtig afwisselen met volkse wijsjes, Chinese invloeden en contrasterende stemmingen. Als in Shostakovitsj beste stukken neemt Schulhoff hier soms glimlachend een loopje met de avant garde van zijn tijd. Arme nazi’s, die moesten dat allemaal missen nadat ze het genie op 18 augustus 1942 in concentratiekamp Wälzburg aan tuberculose overleed. Gelukkig brengen Liza & Dmitry Ferschtman Schulhoff en de andere pareltjes op dit recital op overtuigende wijze opnieuw tot leven. Een intrigerend recital met een curieus detail: het boekje noemt Lisa ‘de dochter van Russische muzikanten’, terwijl het hier gewoon om Dmitry’s dochter gaat…

Gerard Scheltens

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen