KORNGOLD

Recensie KORNGOLD – Das Wunder der Heliane

KORNGOLD
Das Wunder der Heliane
Annemarie Kremer (Heliane), Aris Argiris (Der Herrscher), Ian Storey (Der Fremde) e.a., Opernchor and Extrachor of the Theater Freiburg, Philharmonisches Orchester Freiburg o.l.v. Fabrice Bollon
Naxos 8.660410-12 • DDD-2.42’ (3 cd’s)

Das Wunder der Heliane was Erich Wolfgang Korngolds meest ambitieuze project. Het libretto lijkt wellicht een beetje bizar, maar je moet het door de ogen van de toenmalige ‘tijdgeest’ bekijken. Het mysterieuze, de decadentie en de onverholen erotiek zie je in veel kunstwerken uit die tijd. Ook de opofferingsgezindheid en het motto dat liefde alles overwint: zo niet nu, dan in het hiernamaals. De rol van Heliane, het enige personage in de opera dat een naam heeft is een echte tour de force, zeker omdat ze zowat de hele opera aanwezig moet zijn. De rol vraagt om een sterke dramatische sopraan met een overheersende lyriek in haar stem. Laat dat maar aan Annemarie Kremer over! Haar sopraan is donkergekleurd, haar hoogte onberispelijk en haar sensualiteit evident. Geen twijfel mogelijk: Kremer is de geboren vertolkster voor het fin de siècle-repertoire. Helaas haalt Ian Storey (De vreemdeling) haar niveau niet. Aris Argiris daarentegen is een schitterende Heerser. Zijn zeer indrukwekkende bariton klinkt autoritair en hij weet zijn allesoverheersende jaloezie goed over te brengen. Katerina Hebelková is een zeer goede bode en ook de kleine rollen zijn goed ingevuld. Het orkest klinkt af en toe te hard en soms denk ik dat de balans ergens niet klopt. Zal het aan de opname liggen?