LECLAIR

Recensie LECLAIR – Concerti per Violino (op. 7 & 10 – nrs. 2 & 6)

LECLAIR
Concerti per Violino (op. 7 & 10 – nrs. 2 & 6)
La Cetra Barockorchester Basel o.l.v. Leila Schayegh (viool)
Glossa GCD 924202 • DDD-68’
Waardering: 8

Voordat hij zijn eerste bundel met vioolmuziek publiceerde, was de Franse barokcomponist Jean-Marie Leclair (1697-1764) professioneel balletdanser en choreograaf. En dat hoor je terug in zijn elegante, wervelende vioolconcerten (opus 7 en 10), die de Zwitserse solist Leila Schayegh met beide handen aangrijpt om haar instrument te laten dansen, wervelen en swingen. Leclair, die in de leer is geweest bij Italiaanse grootmeesters zoals Pietro Locatelli, weet een charmante middenweg te creëren tussen de uitbundige Italiaanse en de subtielere, gestileerde Franse barok. Zijn werk doet bij vlagen denken aan barokke draperieën en vrouwen met hoepelrokken in de balzalen van Versailles, maar kan een moment later een ongrijpbare, etherische lichtheid krijgen, soms feeëriek, soms schurend en een beetje melancholisch. Leclair bereikt weliswaar niet de spirituele diepgang van tijdgenoten zoals Bach en Vivaldi; je zou zijn muziek zelfs een beetje frivool en oppervlakkig kunnen noemen, maar dat is tegelijk juist de charme ervan. La Cetra Barockorchester Basel doet, onder leiding van de historisch geïnformeerde Schayegh, uitstekend recht aan de vele nuances en technische uitdagingen van Leclairs concerten, waaronder talloze bariolages (dezelfde noot gespeeld op verschillende snaren) en experimentele ritmische verspringingen. Concerti per Violino is kortom een verrukkelijke cd om vaak opnieuw te beluisteren en je erdoor in een onbezorgde, feestelijke stemming te laten brengen.
Myrthe Meester

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laatste artikelen