MAHLER

Recensie MAHLER – Das Lied von der Erde

MAHLER
Das Lied von der Erde
Gerhild Romberger (alt), Robert Dean Smith (tenor), Budapest Festival Orchestra o.l.v. Iván Fischer
Channel Classics CCS SA 40020 • DDD-62’
Waardering: 8

In mei verijdelde ‘het virus’ Iván Fischers Amsterdamse concert van Das Lied von der Erde met het Boedapest Festivalorkest, maar hier is de opname die drie jaar geleden werd gemaakt in Müpa (het Kunstpaleis) in Boedapest. In Das Lied von der Erde, fusie van symfonie en liedcyclus, etaleert Fischer nog een keer zijn onmiskenbare affiniteit met Gustav Mahler, groots van visie, prachtig van lijn, met volle aandacht voor de fraaie details zonder de lange spanningsbogen uit het oog te verliezen. Deze dirigent dringt door tot het hart, lijkt zich niets aan te trekken van de rijke uitvoeringsgeschiedenis van Das Lied von der Erde, en trekt zijn eigen pad door de partituur. Hoogstens zou je kunnen zeggen dat Mahlers scherpe, weerbarstige kantjes wat onderbelicht blijven in deze hoog reikende vertolking, die exemplarisch is opgenomen door – natuurlijk – Jared Sacks. Tot zover het goede nieuws, want de zangers zorgen voor een flinke domper. Tenor Robert Dean Smith is passend dramatisch in ‘Das Trinklied’ en ‘Der Trunkene’, maar gaat met even gestrekt been het delicate paviljoen van ‘Von der Jugend’ binnen, zonder een greintje begrip voor de charme van het tafereeltje. De alt Gerhild Romberger, naar mijn idee eerder een mezzo, schiet tekort ‘in het laag’ en raakt soms in ademnood (niet in de beruchte passage uit ‘Von der Schönheit’, maar juist in ‘Der Abschied’). De ontroering komt niet.
Gerard Scheltens

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen