MAHLER

Recensie MAHLER – Symphony no. 3

MAHLER
Symphony no. 3
Sara Mingardo (alt), Vrouwenkoor Schola Heidelberg, jonge zangers van de Keulse Dom, Gürzenich-Orchester Köln o.l.v. François-Xavier Roth
harmonia mundi HMM 905314.15 • DDD-1.33’ (2 cd’s)
Waardering: 8

Gustav Mahler en Jean Sibelius waren het bepaald niet eens over de definitie van de symfonie. Voor Mahler was een symfonie de gehele wereld, voor Sibelius was ze uitsluitend muziek. Met name in zijn Derde symfonie maakt Mahler duidelijk waaruit zijn klinkende wereldbeeld bestaat. Thema’s die destijds uitgesproken vulgair overkwamen, ontleende hij aan gebeurtenissen uit zijn jeugd: de geluiden van de kazerne, begrafenissen, bruiloften, straatmuzikanten en muziekkorpsen. De toelichting maakt veel werk van het feit dat de eerste uitvoering van de Derde in juni 1902 plaats vond in Krefeld, door het Keulse stedelijke orkest onder leiding van de componist. Het succes was overweldigend en Mahler trakteerde alle medewerkenden op een ‘Bierabend’. Toffe dirigent. Het Keulse orkest heet sinds 1945 Gürzenich-Orchester Köln en heeft al een complete Mahler-cyclus opgenomen onder Generalmusikdirektor Markus Stenz, de voorganger van François-Xavier Roth. Dit is een live-registratie van concerten die begin oktober 2018 plaatsvonden in de Keulse Philharmonie. Een verschroeiend eerste deel lijkt de toon te zetten, maar in de volgende delen ebt de adrenaline langzaam weg. Sara Mingardo levert gezien haar leeftijd een bewonderenswaardige prestatie, maar dat is niet waar Mahler naar op zoek was. In de Finale verliest Roth zich in details ten koste van de grote lijn. Een speciale vermelding verdient opnameleider Jiri Heger – een wereldbestormer.
Siebe Riedstra

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laatste artikelen