MONTSALVATGE

Recensie MONTSALVATGE – Poema concertante, Cinco canciones negras, A la espagnola, Concerto breve

MONTSALVATGE
Poema concertante, Cinco canciones negras, A la espagnola, Concerto breve
Rachel Barton Pine (viool), Lucia Duchonová (mezzo-sopraan), Jenny Lin (piano), NDR Radiophilharmonie o.l.v. Celso Antunes
Hänssler Classic CD 98.642 • DDD-55’
Een eeuwfeest is een goede gelegenheid om het oeuvre van een componist nog eens in herinnering te brengen. Vanuit die gedachte eert Hänssler Classic dit jaar Xavier Montsalvatge (1912-2002): de Catalaan die in zijn jonge jaren in Parijs snuffelde en zich daarna in Barcelona vestigde, waar hij criticus en componist werd. Tegenwoordig is zijn naam zowat vergeten. Montsalvatge was geen modernist maar had – zeker in zijn jonge jaren – een ander doel: een uitgesproken Catalaanse muziekstijl ontwikkelen. Dat is goed te horen in Cinco canciones negras: vijf liederen die verpakt zijn als dans (met name de habanera is prominent aanwezig), en die met hun tonale ondergrond tegen de amusementsmuziek aanschuren. Aangenaam vertolkt door Lucia Duchonová, maar teksten ontbreken in het cd-boekje. Onbegrijpelijk. Dansante invloeden zijn er ook in Poema concertante: een collage-achtig stuk voor viool en orkest. Rachel Barton Pine soleert echter te krachteloos om vervoerend te kunnen zijn. Jenny Lin (piano) maakt meer indruk in het geslaagdere Concerto breve (piano en orkest), waar invloeden van Ravel zich mengen met milde polytonaliteit. De muziek van Montsalvatge is in zekere zin best charmant, maar diep gaat het zelden.

Gerard Scheltens

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen