NEBRA

Recensie NEBRA – Requiem (1758)

NEBRA
Requiem (1758)
Coro Victoria, Schola Antiqua, La Madrileña o.l.v. José Antonio Montaño
Pan Classics PC 10412 • DDD-60’
Waardering: 8

Alleen al omdat we nog steeds betrekkelijk weinig weten van Spaanse muziek uit de late barok is het Requiem van José de Nebra een vondst. En het opent ook op een manier waardoor de oren gelijk gespitst worden. Die opening is niet het Requiem zelf maar eerste deel van het vierdelig Officium dat eraan voorafgaat. De vijfstemmige polyfonie die het koor daar neerzet vraagt direct aandacht. Helaas volgt daarop een vrij lange lap nogal lijzig gezongen gregoriaans en pas in de daaropvolgende delen worden de oren weer helemaal alert. Dat blijven ze ook in de tien delen van het Requiem, waarin een groot kooraandeel – tot dubbelkorig toe – wordt afgewisseld met solistische bijdragen. Nebra werkte in Madrid in dezelfde tijd als Domenico Scarlatti en de beroemde zanger Farinelli en hij had een goede band met de Spaanse koningin Bárbara de Braganza voor wie dit Requiem in 1758 werd gezongen. De muziek is absoluut origineel, hoeveel Italiaanse stijlinvloeden er ook inzitten, en in de meerstemmigheid zit nog een forse scheut late renaissance.
Paul Herruer

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen