PASQUINI

Recensie PASQUINI – Suites and Variations (suites, corrente, tastata, partite, toccata, passagagli, variazioni)

PASQUINI
Suites and Variations (suites, corrente, tastata, partite, toccata, passagagli, variazioni)
Lydia Maria Blank (klavecimbel)
Et’cetera KTC 1532 • DDD-77’
Waardering: 7

De Oostenrijkse klaveciniste Lydia Maria Blank beheerst haar vak uitstekend (mede door haar leerperiode bij ‘onze’ Gustav Leonhardt), zoveel is wel duidelijk in deze productie. Ze speelt een selectie uit het oeuvre van de Romeinse componist Bernardo Pasquini (1637-1710), in zijn dagen een grootheid, en beschouwd als de belangrijkste schakel in het klavecimbelspel tussen Girolamo Frescobaldi en Domenico Scarlatti. Op het programma staan vijf kortere en langere suites (steeds openend met een allemande), wat variaties en wat losse stukjes, met als opvallendste item de Partite diverse, op basis van het legendarische Spaanse themaatje onder de naam La Follia. Op zich allemaal aardige werkjes, en het kan helemaal geen kwaad dat er wat licht schijnt op de relatief onbekend gebleven Pasquini. Probleem is wel dat Blank werkelijk álle frasen en loopjes in deze muziek voorziet van een overdaad aan versierende trillers – knap, maar het zou niet gek zijn als iemand haar eens vertelt dat overdaad schaadt.
René de Cocq

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen