Pearls in Baroque

Pearls in Baroque

Zondag 9 november 2025 – 14:15 uur 
Kleine Zaal, Concertgebouw Amsterdam

Pearls in Baroque 
Werken van Händel, Bach en Leclair

Kaarten en meer informatie: concertgebouw.nl.

Op zondagmiddag 9 november verzorgt het ensemble Pearls in Baroque onder leiding van klaveciniste Noriko Amano een intiem concert in de Kleine Zaal van Het Concertgebouw in Amsterdam. Op het programma staan werken van drie sleutelfiguren uit de barokmuziek: Georg Friedrich Händel, Johann Sebastian Bach en Jean-Marie Leclair. Het programma is zorgvuldig samengesteld rond thema’s als liefde, transformatie en de seizoenen — thema’s die in de barok vaak op poëtische wijze tot uiting worden gebracht. De muziek worden ondersteund door barokdans, uitgevoerd door Emily van Baaren.

Over het ensemble

Pearls in Baroque is een internationaal ensemble dat zich toelegt op de uitvoering van barokmuziek op historische instrumenten, met bijzondere aandacht voor retoriek, stijlbesef en klankkleur. Het ensemble bestaat uit musici die hun sporen verdiend hebben in de historische uitvoeringspraktijk, onder wie de sopraan Kristen Witmer en de barokvioliste Sayuri Yamagata (Orkest van de 18e eeuw en Nederlandse Bachvereniging), en die samen streven naar een frisse en levendige benadering van het barokrepertoire.

Programma-inhoud

G.F. Händel – ‘Lascia ch’io pianga’ uit Rinaldo
Het concert opent met een van Händels bekendste aria’s: Lascia ch’io pianga, uit de opera Rinaldo (1711). De melodie kent een complexe geschiedenis — oorspronkelijk gecomponeerd als instrumentale sarabande, later hergebruikt in verschillende vocale contexten. In Rinaldo krijgt het zijn meest aangrijpende vorm: een klaagzang van de heldin Almirena die in gevangenschap zingt over haar verlangen naar vrijheid. De eenvoud van de begeleiding draagt bij aan de indringende expressiviteit van deze aria.

J.S. Bach – Cantate BWV 202: Weichet nur, betrübte Schatten
Deze solocantate, mogelijk geschreven voor een huwelijk, combineert galante melodieën met symboliek rond de lente, liefde en hernieuwing. De tekst beschrijft hoe de “bedroefde schaduwen” van de winter plaatsmaken voor bloei en hoop. Bachs toonzetting is lichtvoetig en elegant, met ruimte voor virtuositeit en lyriek in de vocale lijn.

J.S. Bach – Concerto in c klein, BWV 1060R
Dit dubbelconcert voor viool en hobo is een reconstructie van een werk waarvan het origineel verloren is gegaan. Bachs versie voor twee klavecimbels (BWV 1060) vormt de basis voor deze reconstructie, die vaak wordt uitgevoerd in de vermoedelijk oorspronkelijke bezetting. Het werk toont Bachs vaardigheid in het combineren van solistische dialoog met structurele helderheid, waarbij de contrasterende karakters van de viool en de hobo centraal staan.

J.M. Leclair – Deuxième Récréation de Musique
Jean-Marie Leclair was een Franse componist en vioolvirtuoos, die de Franse stijl met Italiaanse invloeden wist te verbinden. Zijn Deuxième Récréation de Musique, gecomponeerd voor twee melodie-instrumenten en basso continuo, bestaat uit een reeks korte dansstukken en karakterdelen. Deze ‘recreatie’ is typisch voor Leclairs stijl: verfijnd, ritmisch levendig en geschreven met een grote liefde voor melodische inventie.

Een kamermuzikale dialoog met de barok
In dit concert brengt Pearls in Baroque de rijke kleuren en expressieve mogelijkheden van barokmuziek tot leven. Door de afwisseling van vocale, instrumentale en dansante werken ontstaat een gebalanceerd programma dat zowel toegankelijk als inhoudelijk verdiepend is.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen