PORPORA

Recensie PORPORA, HÄNDEL – Duel: Porpora and Handel in London

PORPORA, HÄNDEL
Duel: Porpora and Handel in London
Giuseppina Bridelli (mezzosopraan), Le Concert de l’Hostel Dieu o.l.v. Franck-Emmanuel Comte
Arcana A461 • DDD-66’
Waardering: 9

Op het eerste oog lijkt het alsof Georg Friedrich Händel en Nicola Porpora, vermeende aartsrivalen, op deze cd tegen elkaar worden uitgespeeld. Dat idee wordt evenwel in de eerste alinea van het begeleidende boekje ontkracht: hoewel de twee te boek stonden als opvliegende types, is het onwaarschijnlijk dat ze elkaar vijandig bejegenden. Integendeel zelfs, ze bewonderden elkaars werk. Zo horen we hier bijvoorbeeld een aria van Porpora, die Händel verwerkte in zijn pasticcio Catone in Utica. En daarvóór klinkt het dramatische Stille amare uit Händels Tolomeo – een opera waarvan Porpora zelf een kopie bewaarde. De componisten duelleerden niet zozeer met elkaar, maar, als in een ware concurrentieoorlog, juist met het mondige en oproerige Londense operapubliek. Om in de publieke gratie te blijven werden ze tot steeds grotere meesterwerken gedreven. En het zijn de aria’s uit deze periode waarmee deze goed doordachte plaat is samengesteld. Duelliste van dienst is Giuseppina Bridelli, een jonge Italiaanse mezzo van wie we zo te horen nog veel mogen verwachten. Hoewel haar stem éigenlijk nog een beetje te jong is voor een rol als Ariodante, doet haar warme stemkleur me al een beetje denken aan Ann Hallenberg. Een totaalplaatje, deze cd: historisch, programmatisch én muzikaal klopt het.
Marnix Bilderbeek

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laatste artikelen