RAVEL

Recensie RAVEL – Daphnis et Chloé, Pavane pour une infante défunte

RAVEL
Daphnis et Chloé, Pavane pour une infante défunte
Groot Omroepkoor, Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Yannick Nézet-Séguin
BIS 1850 • SACD-63’
Uitvoering **** | Registratie ****

Bij toeval was ik in 2005 aanwezig bij één van de allereerste repetities van Yannick Nézet-Séguin met het RPhO (na afloop had ik een interview met Martha Argerich, een van de solisten) en ook ik was verrast door de wijze waarop het klikte tussen de dertigjarige Canadees en het Rotterdamse orkest. Al twee jaar later, nog voordat hij in 2008 aantrad als chef-dirigent van het RPhO, nam hij in de Doelen voor EMI een cd op met orkestwerken van Ravel. Dat cd-programma begint met een gave uitvoering van de Tweede suite uit Daphnis et Chloé. Die EMI-cd krijgt nu een vervolg, weliswaar voor een ander label, met deze complete opname van Daphnis. Het is een ongelooflijk dynamische uitvoering, die begint vanuit het niets en eindigt met een ware apotheose in de explosief gespeelde Danse générale. Daartussen is een rijkdom aan schakeringen te horen, niet alleen in dynamiek maar ook in klank. Vergelijking met de EMI-cd leert dat Nézet-Séguins interpretatie van het derde gedeelte, dat overeenkomt met de Tweede suite (maar dan met koor), nog iets verder is verfijnd maar niet wezenlijk is veranderd. Speciale vermelding verdienen het Groot Omroepkoor en fluitiste Juliette Hurel, die haar solo in de Pantomime voortreffelijk neerzet.
Niek Nelissen

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen