CD 01_728

Recensie ANDRIESSEN – Theatre of the World

ANDRIESSEN
Theatre of the World
Leigh Melrose (bariton), Marcel Beekman (tenor), Cristina Zavalloni (sopraan), e.a. Los Angeles Philharmonic Orchestra o.l.v. Reinbert de Leeuw
Nonesuch 7559793618 • DDD-101’

Theatre of the World is het jongste muziektheatrale werk van Louis Andriessen – hij spreekt zelf over ‘A grotesque stagework’. Hij hanteert hier verrassend genoeg een toegankelijk idioom dat naar believen pendelt tussen Perotinus en boogiewoogie, met een onverwacht uitstapje naar een Italiaanse smartlap, in stijl gezongen door Martijn Cornet en Nora Fischer. Theatre of the World beleefde zijn première in Los Angeles, en vlak daarna in het Koninklijk Theater Carré Amsterdam. Pierre Audi voerde de regie, die volgens sommigen afleidde van de partituur. Die partituur krijgen we op deze twee cd’s brandschoon te horen, en dat is opmerkelijk voor een live-opname. Hoe de technici dat hebben klaargespeeld is zowel raadselachtig als een wonder. Wat ook enorm meehelpt is de voortreffelijke uitspraak van de zangers, die vrijwel woord voor woord zijn te verstaan – een libretto is nauwelijks nodig. Let wel, uw talenkennis wordt flink op de proef gesteld, want er wordt zonder waarschuwing vooraf afwisselend in vier talen gezongen. Over de kwaliteit van de zang hoeven we het niet te hebben. Louis heeft zijn eigen ideeën over de ideale klank van de menselijke stem, en die krijgen we hier te horen. In de hoofdrol van Athanasius levert bariton Leigh Melrose een bijna bovenmenselijke prestatie. Andriessens muse Cristina Zavalloni laat haar stembanden alle hoeken van het toneel zien, maar een extra vermelding verdient tenor Marcel Beekman voor zijn schitterend gezongen paus Innocentius.