CD 02_715

Recensie BALFE – Satanella

BALFE
Satanella
met o.a. Kang Wang (tenor), Quentin Hayes, Anthony Gregory (bariton), Trevor Bowes (bas), Sally Silver (sopraan), John Powell Singers, Victorian Opera Orchestra o.l.v. Richard Bonynge
Naxos 8660378/79 • DDD-1.51’

29 opera’s en zo’n 250 liederen heeft hij gecomponeerd, maar echt bekend is hij niet. De in 1808 in Dublin geboren Balfe speelde viool in theaterorkesten en maakte succesvol carrière als operazanger. En al die tijd componeerde hij. Toch… van al zijn werken heeft er maar één repertoire gehouden: ‘The Bohemian Girl’. Waar zou het aan liggen? In ieder geval niet aan zijn muziek: die klinkt als een Donizetti ‘light’, gepeperd met een vleugje Meyerbeer en gezouten met een druppeltje Rossini; maar dan wel in het Engels. ‘Satanella’ is een griezelverhaal dat mij vaag aan ‘Robert le Diable’ doet denken, alleen is het minder eng. Alle elementen van het genre zitten er in: macht, geld, jaloezie, kaartspel, verlies en de onschuldige liefde die zelfs de duistere krachten uit de hel verslaat. Satanella gaat zelfs een stapje verder: de titelheldin, door pure liefde bevangen, verandert van een duivelin in een engel. Zo kan het ook. Tussendoor wordt het onschuldige meisje Lelia, mede door toedoen van de jaloerse Stella, door piraten ontvoerd, op de slavenmarkt verkocht en dan weer bevrijd. Dat alle vrouwen, Satanella incluis, verliefd zijn op de landeigenaar Ruppert die zijn vermogen met kaartspel verliest, en alle mannen op Lelia, maakt het verhaal lekker ingewikkeld. Om u meteen gerust te stellen: alles loopt goed af. De score is heerlijk eenvoudig en aangenaam, met veel ballade-achtige aria’s, maar ook met veel duistere tonen en paukengetrommel. De bezetting is voortreffelijk. Kang Wang is een heerlijk lyrische Rupert, zijn Rossiniaans timbre kan zich met de besten meten. Catherina Carby overtuigt als de onschuldige Lelia en Sally Silver (Satanella) is een echte ontdekking. Luister naar haar ‘There’s a power’ aan het einde van de eerste akte: wedden dat u hopeloos verliefd op haar word? Bonynge dirigeert zoals we van hem gewend zijn: gepassioneerd.