CD 17_728

Recensie BARSANTI, HÄNDEL – Edinburgh 1742

BARSANTI, HÄNDEL
Edinburgh 1742 (concerti grossi en andere werken)
Emilie Renard (mezzosopraan), Alex Frank-Gemmill en Joseph Walters (hoorn), Alan Emslie (pauken), Ensemble Marsyas o.l.v. Peter Whelan
Linn Records CKD 567 • DDD-68’

Maar weinig mensen kennen de muziek van Francesco Barsanti. Toch kent zijn levensloop veel gelijkenissen met die van zijn beroemde tijd- en ambtsgenoot Georg Friedrich Händel. Beiden werden geboren in de late zeventiende eeuw, lieten hun rechtenstudie varen om zich te kunnen storten op muziek, verlieten het Europese vasteland en zochten hun heil in Londen. Hun paden kruisten zelfs: Barsanti werd orkestmuzikant in het theater waar ook Händels opera’s werden uitgevoerd. In 1735 vertrok Barsanti echter naar Schotland om een positie te bekleden aan de Edinburgh Musical Society. Hier componeerde hij rond 1742 onder meer tien concerti grossi en arrangeerde hij een collectie oude Schotse volksmelodietjes voor solo-instrument en continuo. Op deze cd wordt van beide cycli een selectie gespeeld door het Ensemble Marsyas, dat zelf ook gevestigd is in Edinburgh. De aanstekelijke concerti missen misschien dat melodieuze genie van Händel, maar zijn qua ritmiek en orkestratie enorm interessant omdat Barsanti in de stukken experimenteert met pauken en hoorns en het ensemble speelt ze met vuur en verve. Het hoogtepunt van de cd is de zingende barokviool van de jonge Colin Scobie in de Old Scots Tunes, een knap staaltje barokke heimwee naar de Schotse hooglanden.