BARTÓK Concerto for Orchestra – Piano Concerto No. 3

Recensie BARTÓK – Concerto for Orchestra

BARTÓK
Concerto for Orchestra –
Piano Concerto No. 3
Javier Perianes (piano),
Münchner Philharmoniker o.l.v. Pablo Heras- Casado
harmonia mundi HMM 902262 • DDD-62’
Waardering: 9

Bartók zei zelf over dit briljante werk: ‘De algemene stemming van het werk met uitzondering van het luchtige tweede deel, is een geleidelijke overgang van de ernst van het eerste deel en de sombere dodenzang van het derde, naar de levenswil van het laatste.’ Bij zijn Concert voor Orkest valt – in tegenstelling tot zijn vroegere werken – de heldere ontwikkeling van het thema op. Dat komt deels ook omdat Bartók hier in een mildere scheppingsfa- se is aanbeland. Het eerste deel dat in sonatevorm staat, opent op een geheimzinnig, melancholische wijze (de inleiding doet sterk denken aan de atmosfeer van Hertog Blauwbaards Burcht) om daarna met vurige, energieke passages op te klimmen. De Elegia wordt bijzonder spannend opgebouwd door Heras-Casado en ook de jubelende finale staat bij hem als een huis. Er zijn weliswaar vooral in het verleden opnamen verschenen die nog steeds gezaghebbend zijn: de vroege stereo-uitgave op RCA onder Reiner, of die onder Solti op Decca, maar ik moet bekennen dat deze zinderende opname uitstekend werkt. De koppeling met Bartóks laatste pianoconcert is een logische. Javier Perianes geeft een lezing helemaal op de manier zoals vrienden en kennissen Bartók als mens omschreven: constant op het kookpunt, maar altijd onder controle. Een aanrader!
Emile Stoffels

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen