BARTÓK - Violin Concertos Nos. 1 & 2

Recensie BARTÓK – Violin Concertos Nos. 1 & 2

BARTÓK
Violin Concertos Nos. 1 & 2 Renaud Capuçon (viool), London Symphony Orchestra o.l.v. François- Xavier Roth
Erato 0190295708076 • DDD-60’

Béla Bartók schreef twee vioolconcerten, een op jonge leeftijd en een aan het eind van zijn leven. Het Eerste concert is een intense liefdesverklaring aan violiste Stefi Geyer. Een dramatisch verhaal: Stefi verbrak de relatie met de hevig verliefde Bartók. Ze nam nog wel de partituur in ontvangst, maar heeft het concert nooit uitgevoerd. Het bleef op de plank liggen tot jaren na Bartóks dood. Het Tweede concert is groter van opzet en opgedragen aan de Hongaarse violist Székely. Er bestaan meerdere opnamen. Je ontkomt bijna niet aan vergelijken. Mijn voorkeur gaat zeker niet uit naar deze van Renaud Capuçon. Zijn spel is mij te log, te zwaar aangezet. Ik mis daardoor het karakter, de felle accenten, het manische dat deze muziek ook heeft. Sprekender, en wat mij betreft meer in die typische Bartók-stijl die zo verwant is aan de Hongaarse taal, is die van Kelemen en Kocsis (Tweede concert Hungaroton 2010). Heel puur is die van Isabelle Faust met Harding (harmonia mundi 2013), van een nukkige dramatische kracht. Of een oudje: Stern en Ormandy (Eerste concert Sony 1961). Hoe Sterns toon in de openingsmaten door je ziel snijdt, die intense eenzaamheid. Dat soort dingen mis ik bij Capuçon, ondanks zijn indrukwekkende vioolspel.

CD kopen? Bestel hem hier.