CD 13_718

Recensie BEETHOVEN – Sonates voor viool en piano, nrs 2, 4 en 9 ‘Kreutzer’

BEETHOVEN
Sonates voor viool en piano, nrs 2, 4 en 9 ‘Kreutzer’
Lorenzo Gatto (viool), Julien Libeer (piano)
Alpha 240 • DDD-73’
Waardering: 9
Luister 718 – September/Oktober 2016

Beethovens eerste sonates voor viool en piano zijn eigenlijk voor piano en viool. De pianopartij is leidend, de viool is daaraan nog ondergeschikt. Naarmate er meer sonates kwamen veranderde dat. In de Kreutzer sonate, nummer negen van de tien, zijn de partijen aan elkaar gewaagd. Lorenzo Gatto en Julien Libeer geven een aangenaam enerverende en actieve uitvoering van de sonates 2, 4 en 9. Ze spelen deze drie stukken met een frisse blik. Speels, licht, puntig, maar ook zangerig en fraai ín de toon spelend krijgt de luisteraar een kijkje in Beethovens briljante muzikale geest. Ze zijn het samen goed eens; ze zitten bovenop de muziek, spelen voortvarend en houden elkaar scherp. Ze fraseren duidelijk, begrijpen de muziek van binnenuit, elke noot wordt met aandacht en overtuiging geserveerd. Enige opmerking is dat de klankverhouding soms uit balans is. De vleugel, door Libeer met een fraaie ronde touch bespeeld, is naast het lichte spel van Gatto aan de luide en zware kant. In stormachtige passages blaast de vleugel de viool haast omver. Het is alsof de vleugel tweederde van de opnameruimte kreeg toebedeeld en de viool slechts een derde. Stoort dit erg? Nee, daarvoor spelen Gatto en Libeer individueel en samen te mooi.
Marjolijn Sengers

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laatste artikelen