CD 13_717

Recensie BRAHMS – Strijkkwartet op.51 nr.1 – Pianokwintet op.34

BRAHMS
Strijkkwartet op.51 nr.1 – Pianokwintet op.34
Brodsky Quartet, Natacha Kudritskaya (piano)
Chandos CHAN10892 • DDD-76’
Waardering: 6
Luister 717 – Juli/Augustus 2016

Hoewel de aan Theodor Bilroth opgedragen strijkkwartetten op.51 Brahms’ eerstelingen zijn, dragen ze toch een hoge mate van maturiteit in zich. Heel wat pogingen daarvoor belandden in de open haard. Brahms bleef trouw aan de klassieken ofschoon voor hem het strijkkwartet een laboratorium bleef om te experimenteren. Van Brahms’ vriend Max Kalbeck weten we dat Brahms stond op een geheime uitvoering van beide kwartetten voordat ze gepubliceerd mochten worden. Er volgde toch nog een grondige revisie, waarna ze uiteindelijk werden voltooid in Tutzing in Beieren. Dit is de tweede opname door het Brodsky Quartet voor de Brahms-kwartetten en ik moet zeggen dat het allemaal wat plichtmatig klinkt zonder verrassingen, laat staan nieuwe inzichten. De slappe, ongeïnspireerde opening van het kwartet is eigenlijk al voldoende om direct naar een andere uitvoering te grijpen. Bijvoorbeeld het Ébène-kwartet met Akiko Yamamoto op Virgin met hetzelfde programma. Zij spelen met aanzienlijk meer passie en esprit dan dat het Brodsky-kwartet hier doet. Het pianokwintet op.34 is in dat opzicht iets beter gedaan. Daar is wat meer stuwing en doorleving te bespeuren. De open en dynamische Chandos-opname is niet verantwoordelijk voor deze doorgaans gezapige vertolking.
Emile Stoffels

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen