Recensie BRITTEN – The Turn of the Screw

BRITTEN
The Turn of the Screw
Eric Barry (Peter Quint), Emily Workman (Governess), Kathleen Reveille (Miss Jessel), Diana Montague (Mrs Grose), Rosie Lomas (Flora), Dominic Lynch (Miles) en musici o.l.v. Lukasz Borowicz
Dux DUX1247-1248 (2CD) • DDD-1.45’
Luister 717 – Juli/Augustus 2016

Benjamin Brittens opera uit 1954 ‘The Turn of the Screw’, een spookverhaal gebaseerd op een novelle van Henry James, beleefde zijn Poolse première in maart 2015 tijdens een concertante uitvoering in Warschau en het is deze uitvoering die op cd werd vastgelegd. Lukasz Borowicz leidt het prima ensemble van veertien musici, die vooral schitteren in de vijftien variaties die elk een ‘draai van de schroef’ weergeven. Zij zijn ook prominent in de gezongen taferelen, soms wat ten nadele van de stemmen. Deze uitvoering werd gerealiseerd in samenwerking met de Yale School of Music en zo zijn de rollen van de Governess, Peter Quint en Miss Jessel met Amerikaanse zangers bezet. Eric Barry (Peter Quint) met klare tenor en duidelijke tekstprojectie doet het beter dan Emily Workman (Governess) met wat scherpe sopraan en beperkte verstaanbaarheid en Kathleen Reveille (Miss Jessel) met vibratorijke, wat doffe mezzo. In de overige rollen zijn Britse zangers gecast. Diana Montague is een expressieve maar vocaal wat schrale Mrs Grose. Flora (Rosie Lomas) klinkt meer volwassen dan haar broer Miles, de jongenssopraan Dominic Lynch, die soms wat zwak overkomt. Samen vormen ze wel een homogeen ensemble dat een zekere dramatische spanning kan opbouwen.