CD 19_718

Recensie BUTTERWORTH – The Banks of Green Willow

BUTTERWORTH
The Banks of Green Willow; Six Songs from a Shropshire Lad, Rhapsody A Shropsire Lad; Two English Idylls; Suite for String Quartette; Love Blows as the Wind Blows; Orchestral Fantasia
James Rutherford (bariton), BBC National Orchestra of Wales o.l.v. Kriss Russman
BIS-2195 • SACD-76’

De nalatenschap van George Butterworth (1885-1916) brengt geen muzikale revelaties. Composities als de Idylle ‘The banks of Green Willow’ of de ‘Six Songs from a Shropshire Lad’ zijn typisch voor het Angelsaksische idioom van die tijd maar voegen niets toe. Ze leven van kleine momenten maar zijn door de bank genomen niet erg origineel en worden hier ook niet echt fantastisch uitgevoerd. Bariton James Rutherford doet zijn best maar veel meer dan met het BBC National Orchestra of Wales mee declameren wordt het zelden. Natuurlijk kun je filosoferen over Simon Keenlyside of Bryn Terfell maar dat is volstrekt onrealistisch. De repetitietijd voor dit soort prijzenswaardige sponsorklussen is doorgaans te beperkt om er alle dimensies uit te halen en als je dat accepteert is dit uiteindelijk een verdienstelijke poging ’s mans muziek enigszins te ontsluiten. In de Rhapsody ‘Shropshire Lad’ valt in het eerste, mystieke deel vol sferische doortekening zelfs echt te genieten. Daarna wordt het stuk weer hoekig en een tikje schreeuwerig. De twee Engelse Idylles zijn samen met de ‘Orchestral Fantasia’ de toegankelijkste stukken op deze cd. In de ‘Fantasia’ is het Welshe orkest bovendien echt op dreef. Het is vooral in documentair opzicht fijn dat Butterworths muziek nu voor de muziekgeschiedenis enigszins is gedocumenteerd.