CD 78_716

Recensie CHARPENTIER – La Troupe d’Orphée

CHARPENTIER
La Troupe d’Orphée
met o.a. Reinoud van Mechelen (Orphée), Sophie Junker (Euridice), Geoffroy Buffièr (Pluton), Lionel Meunier (Monsieur Apollon/Titye), Stephanie True (Proserpine), musici o.l.v. Hernàn Schvartzman. Concept en regie: Serge van Veggel
Opera2Day • DVD-1.55’

‘La Troupe d’Orphée’ presenteert ons een groep van rondreizende zangers, dansers en musici, verzameld rond de goddelijkste zanger ooit: Orpheus. Centraal staat het werk van de zeventiende-eeuwse Franse componist Marc-Antoine Charpentier, door zijn tijdgenoten beschouwd als de grootste concurrent van Lully. Zijn korte opera ‘La descente d’Orphée aux enfers’ is gecombineerd met andere composities die Charpentier schreef voor het theater van Molière en voor de kerk. De rondreizende groep heeft hier een onderkomen gevonden in een kerk, waar ze een klein langwerpig toneel opgebouwd hebben en met eenvoudige middelen handig en suggestief het verhaal van Orpheus en Eurydice vertellen. De kostuums zijn voornamelijk hedendaags, de bespeelde instrumenten historisch. Het is een productie van Opera2Day in samenwerking met De Dutch Don’t Dance Division die o.m. de giftige slang levert die Eurydice doodt. De klankweergave is goed, het beeld soms wat te donker in de scènes van de onderwereld. Het barokorkest o.l.v. Hernàn Schvartzman klinkt prima en de zangers laten meestal jonge, frisse stemmen horen. Reinoud van Mechelen is de zoetgevooisde Orphée, Sophie Junker zijn liefelijke Eurydice met klare sopraan, Geoffroy Buffièr de vocaal indrukwekkende Pluton en Stephanie True de wat scherp klinkende Proserpine. Het publiek, dat aanvankelijk rond het podium zat, was opgetogen.