CHOPIN - Piano Concert No. 1

Recensie CHOPIN – Piano Concert No. 1

CHOPIN
Piano Concert No. 1
Wouter Harbers (piano), Ars Musica Orkest o.l.v. Patrick van der LindenSTH Quality Classics 1417162 • DDD-78’

Geldt voor de een ‘geen dag zonder Bach’, voor pianist Wouter Harbers uit Zeist is het ‘geen dag zonder Chopin’. Pianomuziek, en Chopin het bijzonder, dicht bij de mensen brengen ziet hij als een bijzondere opdracht in het leven. De net verschenen cd met het Eerste pianoconcert en zeven solowerken van Frédéric Chopin is daarbij behulpzaam. Harbers wordt begeleid door het Ars Musica Orkest onder leiding van Patrick van der Linden. Harbers (28) is een goed, behendig pianist die met veel passie speelt. Zijn liefde voor de muziek en zijn respect voor Chopin klinken in alle noten door. Wat ik mis is vrijheid en glans en de overtuigingskracht van een eigen visie. Chopin moet wel, maar ook weer niet in de maat worden gespeeld. De uitdaging van deze tegenstelling ging Harbers maar mondjesmaat aan. Zijn Chopin klinkt netjes naar de noten maar mist, ook dynamisch, fantasie en verrassing. Hetzelfde doet zich voor bij het Ars Musica Orkest. Chopin begeleiden is niet eenvoudig. Niet omdat de noten zo moeilijk zijn, maar omdat de orkestpartij vrijwel geheel dienstbaar is aan die van de pianopartij. Slechts op enkele momenten in het langzame deel is er sprake van gelijkwaardigheid. Het was goed voor de muziek geweest als het orkest die momenten meer had benut, uit de keurigheid was getreden en kleur had aangebracht. Ook voor de pianist, die zich dan misschien wat meer vrijheid had durven veroorloven. Marjolijn Sengers