Recensie Couperin - Les Muses Naissantes

Recensie Couperin – Les Muses Naissantes

COUPERIN
Le Muses Naissantes
Emmanuelle de Negri (sopraan), La Chambre Claire o.l.v. Brice Sailly (klavecimbel)
Ricercar RIC 387 • DDD-68’

Laten we niet vergeten dat 2018 niet alleen het jaar is van Claude Debussy, maar ook van zijn grote landgenoot François Couperin. Hij werd 350 jaar geleden geboren en deze cd is bedoeld om dat te vieren. De welgekozen titel Les muses naissantes is zelfbedacht en Brice Sailly stelde een programma samen in de vorm van een reis naar Arcadië. Je kunt het ook zien als een staalkaart van de niet echt overbekende muziek van Couperin. Voor het vocale aandeel koos hij de Recueil d’airs sérieux et à boire en de klavecimbelstukken komen uit het Tweede, Derde en Vierde livre de pièces de clavecin. Het geheel wordt ook nog gelardeerd met orkeststukken uit Les concerts royaux en Les nations en zo ontstond een aantrekkelijk geheel van idyllische barokmuziek. Couperin bedacht mooie titels – wat te denken van Le tic-toc-choc où les maillotins, waarbij je eerder denkt aan het Parijse variété dan aan bucolische tafereeltjes.

Vergeleken met het grote voorbeeld Jordi Savall is Brice Sailly rustiger, wat contemplatiever en ook wat minder uitgesproken. Maar er valt veel te genieten in deze stijlvolle evocatie van het Franse landschap. Zo is daar de stralende Emmanuelle de Negri die de Airs serieux heel ingénue zingt, het fraaie geornamenteerde klavecimbel van Sailly zelf en het ensemble La Chambre Claire met enkelvoudig bezette strijkers, fluit, twee hobo’s en fagot, die op passende momenten van zich laten horen. Áls je al kritiek kunt hebben op dit mooie en zorgvuldig samengestelde programma, is het dat er in de bezetting wel afwisseling is, maar dat er weinig contrasten zijn in de sfeer en stemming van de muziek.

Wilt u meer klassieke muziek recensies lezen? Bij een Luister abonnement krijgt u een toegang tot online lezen, u kunt dan tot 10 jaar terug de Luister edities én recensies lezen.

CD kopen? Bestel hem hier