CD 48_718

Recensie D. SCARLATTI – Vocal Works

D. SCARLATTI
Vocal Works
Projectkoor Key2Singing o.l.v. Margot Kalse
Aliud ACDBL0842 • DDD-66’

Key2Singing is een projectkoor van amateurs. En deze ‘bijzondere uitgave’ is één van de manieren waarop het label Aliud zijn tienjarig bestaan viert. ‘Veel luisteraars maken ook zelf muziek’ schrijft producer Jos Boerland in zijn voorwoord. ‘We laten u graag luisteren naar (…) amateurzangers die (…) de prachtige muziek van Domenico Scarlatti ten gehore brengen. Wij denken dat u dit initiatief kunt waarderen.’ Nou en of we dat kunnen! Al vraag je je af wat de beweegreden is geweest om het resultaat naar Luister te sturen. Natuurlijk, amateurs zijn het zout der muzikale aarde en bij Key2Singing druipt het enthousiasme er af. Her en der hoor je prachtig stemmateriaal en ook het instrumentaal ensemble verdient alle lof. Toch raakt men nogal eens verstrikt in de complexe stemvoering, wordt er vaak onzuiver geïntoneerd en klinkt menige zanger onvast of wat amechtig. Desondanks is Key2Singing trots op het resultaat en terecht. De opname getuigt van muzikaliteit en van inspanningsbereidheid; immers, ‘het zingen van een 10-stemmig polyfoon koorwerk als het Stabat Mater is een flinke uitdaging!’ aldus de liner notes. Koorleider Margot Kalse heeft veel bereikt. Maar in Luister bespreken we albums van de betere tot excellerende professionals. En binnen die context moeten we het bij een zesje laten.