CD 22_727

Recensie DE FALLA – Noches en los jardines de España, El Sombrero de tres Picos

DE FALLA
Noches en los jardines de España, El Sombrero de tres Picos
Mari Kodama (piano), Sophie Harmsen (mezzosopraan), Orchestre de la Suisse Romande o.l.v. Kazuki Yamada
Pentatone PTC5186598 • DDD-73’
Waardering: 8

Manuel de Falla begon aan zijn Noches en los jardines de España (Nachten in de tuinen van Spanje) met de intentie drie nocturnes voor piano solo te schrijven, maar uiteindelijk werden het, zoals hij het zelf noemde, symfonische impressies. Orkestwerken waarin de piano een hoofdrol speelt. Op deze opname roepen orkest en piano in fraaie eensgezindheid een sfeer op van weelderige, nachtelijke tuinen, waar geuren en kleuren in elkaar overvloeien. Geheimzinnige gelaagdheid in klank en gestroomlijnde tempo-overgangen krijgen bij Kodama en Yamada voorrang boven ritmische contrasten en felle schittering. Dat is mooi, maar je kunt je afvragen of zij daarmee recht doen aan het Spaanse karakter. Dat typisch Spaanse staat wel meteen op de voorgrond als El sombrero de tres picos inzet. Ratelende castagnetten, spreekkoren, handgeklap. En een uitstekend zingende Sophie Harmsen, vol innerlijk vuur en ingehouden passie. Zo moet dat! Mooi ook die rauwe keelklanken van sul ponticello (op de kam strijkende) strijkers in De dans van de molenaar. De cd eindigt met delen uit La vida breve en El amor brujo. Een geslaagd pleidooi voor orkestwerk van deze geniale Spaanse componist.
Machiel Swillens

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen