naamloos

Recensie DEBUSSY – Pelléas et Mélisande

DEBUSSY
Pelléas et Mélisande
Magdalena Kožená (Mélisande), Christian Gerhaher (Pelléas), Gerald Finley (Golaud) e.a., London Symphony Chorus and Orchestra o.l.v. Sir Simon Rattle
LSO Live LSO0790 • SACD-166’ (3 cd’s)

Deze opname is de neerslag van semiscenische uitvoeringen van Claude Debussy’s opera in de Barbican Hall in Londen in januari 2016. Werd de enscenering van Peter Sellars eerder met gemengde gevoelens onthaald, de zangers en de dirigent werden meestal geloofd en terecht. Onder Simon Rattles leiding laat het London Symphony Orchestra Debussy’s partituur in al haar impressionistische kleurschakeringen, orkestrale rijkdom en fijne nuanceringen openbloeien. Het woud komt tot leven, het licht zindert en de duistere krochten van de burcht van Allemonde doen eenieder huiveren. Rattle laat een mooi uitgebalanceerde uitvoering horen vol atmosfeer, gedragen door een prima internationale zangersbezetting die de Franse tekst gelukkig met zorg behandelt. Magdalena Kožená’s Melisande is geen naïef, wereldvreemd wezen maar blijft toch enigszins mysterieus. Ze zingt de partij voortreffelijk met haar slanke, heldere mezzosopraan en goede tekstprojectie. Christian Gerhaher is een lyrische Pelléas met een flexibele stem en voortreffelijke tekstinterpretatie maar klinkt misschien iets te wereldwijs. Zijn timbre ligt ook enigszins (te?) dicht bij dat van Gerald Finley die een indrukwekkende, getormenteerde Golaud neerzet met zijn expressieve, goed beheerste bariton. Franz-Josef Selig geeft Arkel menselijkheid met zijn volle, edele basstem en Bernarda Fink is een uitstekende Geneviève. Goede prestaties van Elias Mädler als Yniold, Joshua Bloom in de partijen van dokter en herder en het koor.