CD 67_718

Recensie DIVERSEN – Maksymiuk (diverse werken voor orkest)

Maksymiuk (diverse werken voor orkest)
Sinfonia Varsovia o.l.v. Jerzy Maksymiuk
Warner Classics 08256 4603935 (2CD) • DDD-2.15’

In 2015 bestond Sinfonia Varsovia 40 jaar. Reden voor een feestje. Het orkest dat sinds de oprichting onder leiding staat van Jerzy Maksymiuk is van alle markten thuis. Logisch eigenlijk, dat er op de jubileumbox met 2 cd’s ook van alles is te vinden. Zonde alleen dat het onzorgvuldig is geprogrammeerd, want een Brandenburgs concert tussen Bacewicz en Rossini ingeklemd luistert gewoon niet fijn. De uitvoering van Bach (opname 1979) is aardig, maar niet meer dan dat. Daarentegen vind ik de Divertimento van Mozart uit 1976 best wel lekker: licht en speels. De eerste cd met opnamen uit 2015 vind ik interessanter. Skip Debussy en Prokofjev (die zijn een beetje aan de saaie kant) en luister naar de Elegeia van Baird. De opname is van onschatbare waarde. Onvoorstelbaar eigenlijk hoe Maksymiuk het acht minuten durende juweeltje een bijna Hitchcockiaanse spanning bezorgt. Tenslotte dirigeert Maksymiuk zijn eigen werk, Vers per Archi uit 2014. Het is een makkelijk in het gehoor liggend werkje met minimalistische trekjes, meer dan voortreffelijk uitgevoerd. Ik blijf het jammer vinden dat er niet meer hedendaagse werken op de cd’s staan. Niet voor niets behoort Maksymiuk, één de oprichters van ‘Warszawska Jesie´n’ tot de grootste pleitbezorgers van de moderne muziek.