CD 68_718

Recensie DIVERSEN – Mynstrelles with Straunge Sounds

Mynstrelles with Straunge Sounds
Clare Wilkinson (mezzosopraan) & Rose Consort of Viols
Delphian Records DCD34169 • DDD-68’

‘The earliest consort music for viols’ luidt de ondertitel van deze cd. Dat wil zeggen: muziek uit enkele van de vroegste manuscripten die bewaard zijn gebleven. En doordat in de 16e eeuw composities onbekommerd werden hergebruikt, kom je veel dezelfde muziekstukken op uiteenlopende plaatsen tegen. Het Rose Consort of Viols boog zich voor deze cd over het Bologna Q18-manuscript van ca. 1506, de Spaanse ‘Cancionero de Palacio’ en het Engelse ‘Henry VIII’s Book’. De titel is dan ook ontleend aan een administratieve notitie anno 1515, uit de kringen rond Hendrik VIII: over ‘mynstrelles with straunge sounds as sagbuts, vyolles & outhers’. John Bryan, Alison Crum, Andrew Kerr en Roy Marks van Rose Consort bundelen hun partijen tot een hechte, fraai gepolijste polyfonie. En mezzosopraan Clare Wilkinson zingt dit repertoire werkelijk magistraal. Niet alleen is haar uitspraak onberispelijk, maar ze bereikt ook een schitterende balans wat de dosering van vibrato betreft. Geen schrale, uitgestreken melodielijn, maar een prettig naturelle, menselijke toon, hier en daar bedachtzaam gelardeerd met versierinkjes. Ook voor haar samenwerking met het Rose Consort is ‘balans’ het sleutelwoord. Qua volume, timbre en timing vormen stem en strijkers een flexibele eenheid. Warm aanbevolen aan wie van renaissance houdt.