CD 69_724

Recensie DIVERSEN – Op.2 (werken van Mendelssohn, Hartmann, Respighi en Schubert)

Op.2 (werken van Mendelssohn, Hartmann, Respighi en Schubert)
Sebastian Bohren (viool), Chaarts Chamber Aartists
RCA RED SEAL 88985394972 • DDD-77’
Luister 724 – Mei/Juni 2017

Merkwaardige combinatie van stukken op deze cd: het Eerste (minder bekende) vioolconcert van Mendelssohn, Concerto funebre van Hartmann, Rondo van Schubert (alle drie voor soloviool en strijkers) met daartussen Antieke dansen suite nr. 3 (strijkorkest) van Respighi. Mendelssohn en Schubert waren tieners toen ze deze stukken componeerden en hoewel het talent eraf straalt, is dit niet hun meest diepzinnige werk. Deze luchtige en onderhoudende muziek is mijlenver verwijderd van het beklemmende Concerto funebre dat Hartmann in 1939 schreef als aanklacht tegen het opkomende naziregime. Dit vioolconcert mag relatief onbekend zijn, het is van hetzelfde niveau als de Vioolconcerten van Bartók of Alban Berg, die overigens wel tot het standaardrepertoire zijn gaan behoren. In een trailer bij deze cd zegt Bohren op zoek te zijn naar een natuurlijke vioolklank, echtheid, eerlijkheid en ‘het gouden midden’. Een mooi streven, maar vooral in Hartmann blijft hij daarmee teveel aan de oppervlakte. Deze muziek vraagt juist van de solist om in donkere diepten af te dalen en een hartenkreet van wanhoop, uitzichtloosheid en hoop te verklanken. Welluidend is het zeker, maar dat is niet genoeg. Hoogtepunt op de cd zijn de Chaarts Chamber Aartists, die kamermuziekachtige verfijning laten horen in Respighi’s dansen.