CD 07_717

Recensie DIVERSEN – Stunden, Tage, Ewigkeiten: Heinrich Heine – Lieder

Stunden, Tage, Ewigkeiten: Heinrich Heine – Lieder
Benjamin Appl (bariton), James Baillieu (piano)
Champs Hill Records CHRCD112 • DDD-70’
Luister 717 – Juli/Augustus 2016

Soms, heel erg soms, kunnen Lieder-woorden belangrijker lijken dan de muziek. Als je als hét uitgangspunt voor je recital gedichten van één van de grootste dichters neemt en het door jou gezongen repertoire daar volledig naar schikt, kan je er zeker van zijn dat je luisteraars sneller dan gewoonlijk naar de liedteksten grijpen. Met veel meer aandacht dan anders het geval zou zijn. Toch: als zanger heb je dan de plicht om mensen te laten weten – én ze het laten herbeleven – wat de muziek met woorden kán doen, hoe ze erdoor verrijkt kunnen worden. De Dichterliebe van Schumann (en ook de liederen uit het Schwanengesang van Schubert) kunnen we allemaal dromen en al is de interpretatie door de jonge Benjamin Appl buitengewoon fraai, mijn hart zou er niet sneller door gaan kloppen. Maar wie zijn cd-recital ‘Stunden, Tage, Ewigkeiten’ noemt, die neemt verplichtingen op zich en die neemt Appl zeer serieus. Buiten Schumann, Schubert en de Mendelssohns buigt hij zich over de zelden uitgevoerde Heine-liederen van Anton Rubinstein. ‘Der Asra’ kende ik van de pianobewerking van Liszt, maar dit is mijn eerste kennismaking met de gezongen versie. Het lied over de rijke sultansdochter en de op haar verliefde jonge slaaf is schrijnend in zijn eenvoud. Ik moet eerlijk bekennen dat mijn ogen licht vochtig werden en dat is natuurlijk het beste teken dat het goed zit. De jonge Duitser beschikt over een onwaarschijnlijk mooi timbre waar je meteen verliefd op wordt. Zijn tekstbeheersing is voorbeeldig, ieder woord is duidelijk verstaanbaar, maar dan zonder te overheersen. James Baillieu toont zich zijn gelijkwaardige partner: hoe mooi zijn touché is hoor je in ‘Du bist wie eine Blume’ van Rubinstein. Chapeau!