CD 04_715

Recensie DVORÁK, SUK – Vioolconcert in a op.53

DVORÁK, SUK
Vioolconcert in a op.53, Romance in f op.11; Fantasie in g op.24
Christian Tetzlaff (viool), Helsinki Philharmonic Orchestra o.l.v. John Storgårds
Ondine ODE1279-5 • DDD–66’

De Duitse violist Christian Tetzlaff is niet het prototype flamboyante solist die bij elk concert alles en iedereen omver blaast. Net als dirigent John Storgårds, tot eind 2015 de chef-dirigent van het dienstdoende en nimmer teleurstellende Helsinki Philharmonic Orchestra. Zij gaan zoals altijd voor de muziek en vooral voor de diepere lagen onder de muziek. Ook als het redelijk bekende werken zijn. Nu horen de Fantasie in g van Joseph Suk en het Vioolconcert van Dvorák misschien niet tot de top van het ijzeren repertoire, maar er bestaan, net als van de afsluitende Romance in f van Dvorák, vele meer dan uitstekende opnamen van. Tetzlaff en Storgårds doen dat allemaal even dunnetjes over en maken met buitengewoon spannende en aangrijpende vertolkingen het merendeel van de bestaande opnamen overbodig. Zelfs de toch wat sentimentele Romance stijgt door de meesterlijk adembenemende timing van Tetzlaff en Storgårds opeens tot meesterwerk. Natuurlijk heeft dat ook te maken met het staaltje vakwerk dat cd-maatschappij Ondine doorgaans en ook op deze SACD levert, maar het is vooral het verrassend scherpe, warmbloedige en soms volks ruige spel van Tetzlaff, afgezet tegen die zeer betrokken maar nimmer op de voorgrond tredende begeleiding van het orkest dat het verschil maakt. Zo is voor de duur van deze cd het Vioolconcert van Dvorák het mooiste concert ooit. Luister alleen al naar het tranentrekkend mooie Adagio ma non troppo, word omver geblazen en raak voorgoed verslingerd aan deze vertolking.