CD 03_718

Recensie EÖTVÖS – Vioolconcert nr.2, Celloconcert

EÖTVÖS
Vioolconcert nr.2, Celloconcert, Speaking Drums
Midori (viool), Jean-Guihen Queyras (cello), Martin Grubinger (percussie), Orchestre Phiharmonique de Radio France o.l.v. Peter Eötvös
Alpha 208 • DDD-71’

De Hongaar Peter Eötvös is behalve een van ‘s werelds beroemdste dirigenten ook een van ’s werelds meest uitgevoerde componisten. Zelfs zijn opera’s zijn de afgelopen decennia internationaal succesvol gebleken en deze cd met het DoReMi Vioolconcert nr.2, het Celloconcert en Speaking Drums maakt in een notendop duidelijk waar dat succes op is gebaseerd. Eötvös slaagt er, net als voorheen een Györgi Ligeti, moeiteloos in abstracte, onvervalst avant-gardistische klankidiomen te voorzien van een melodische bedding waaruit zelfs de meest complexe clusters nog even oorstrelend opspatten als pakweg de muziek van Puccini. We herkennen per saldo meer Boulez dan Stockhausen in zijn muziek die vooral een heel eigen dynamiek kent. Het vioolconcert is soms van een Messiaenachtige betovering in zijn opzet van kleine geluiden, die als vogelgekwetter in een serie samenspraken op te lijken gaan. Soms klinkt het heel mystiek en diepzinnig, soms als een terrasgesprekje van mus tot mens. Het celloconcert volgt hetzelfde stramien maar dan met grotere gebaren. Toch wordt het nooit donker want Eötvös omkleedt de zwarte klanken steeds met een gezonde dosis muzikale humor. Een eigentijds celloconcert met een soms Sjostakoviaanse knipoog. ‘Speaking Drums’ is het meest experimentele stuk op de cd. Tribale klanken gevangen in het Eötvösiaanse klankidioom dat na een rauw begin al snel weer zoekt naar een thesis met iets dat zich het best laat omschrijven als een abstracte harmonieleer. Een uniek muzikaal spectrum dat hier magistraal tot klinken wordt gebracht door Midori op viool met het Orchestre Philharmonique de Radio France onder leiding van de componist.