CD 25_727

Recensie GETTY – The Canterville Ghost

GETTY
The Canterville Ghost
Anooshah Golesorkhi (Canterville), Alexandra Hutton (Virginia), Timothy Oliver (Cecil Cheshire) e.a., Gewandhausorchester o.l.v. Matthias Foremny
Pentatone PTC 5186 541 • DDD-62’
Waardering: 6

De Amerikaanse componist Gordon Getty (1933) adapteerde zelf de novelle van Oscar Wilde voor het libretto van zijn, ongeveer één uur durende, eenakter The Canterville Ghost. Het is een opera in zestien korte scenes die misschien wel in een enscenering kunnen aanslaan maar bij een loutere beluistering, eerlijk gezegd, weinig indruk maken. Ik heb deze opname, gerealiseerd in de opera van Leipzig in 2015, libretto in de hand, beluisterd en alle beschrijvingen van decor, personages en handelingen gevolgd maar kwam nooit in de stemming. Sommige verschijningen van de huilende of grommende geest al of niet met kettingen behangen, waren, louter auditief, echt belachelijk. Getty’s partituur is ook niet van dien aard om je in de juiste sfeer te brengen. Alleen in het laatste toneel bloeit de muziek open in het duet van Virginia en Cheshire en kan het Gewandhausorchester zijn klankrijkdom ontplooien. De bezetting biedt degelijke stemmen. Anooshah Golesorkhi (Canterville) projecteert stem en tekst expressief. Jonathan Michie geeft Hiram Otis profiel. Alexandra Hutton is een liefdevolle Virginia die echt lyrisch wordt in het duet met Cheshire (Timothy Oliver).
Erna Metdepenninghen

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen