CD 24_717

Recensie GLASS – The Perfect American

GLASS
The Perfect American
met o.a. Christopher Purves (Walt Disney), David Pittsinger (Roy Disney), Donald Kaasch (Dantine), Janis Kelly (Hazel Disney), Marie McLaughlin (Lilian Disney), koor en orkest van het Teatro Real Madrid o.l.v. Dennis Russell Davies
Orange Mountain Music OMM0102 • DDD-1.44’

Deze opera van Philip Glass was een bestelling van Gerard Mortier voor de opera van New York City, maar beleefde uiteindelijk zijn première in Madrid, waar deze opname tot stand kwam in februari 2013. Het libretto van Rudy Wurlitzer evoceert de laatste levensmaanden van Walt Disney (1901-1966). We leren een conservatief man kennen, onwetend, racist, egocentrisch en megalomaan. Het verhaal wordt verteld door Dantine, een Oostenrijks tekenaar die met honderden andere anonieme artiesten voor Disney werkt maar geen enkele erkenning kreeg. Het libretto biedt een opeenvolging van scènes die Disney in zijn ziekenhuisbed herbeleeft en ons een gecompliceerd man toont, overtuigd van zijn superioriteit maar ook een nostalgicus die terugdenkt aan zijn jeugd. De partituur van Glass is gebaseerd op zijn minimalistische principes maar zonder repetitieve strengheid. De personages uiten zich in een soort ‘Sprechgesang’, een eerder monochroom parlando, en de muziek vloeit rustig zonder echte emoties of conflicten uit te drukken. De orkestratie is interessanter o.m. door het aparte gebruik van percussie. Christopher Purves zet een overtuigende Disney neer en Donald Kaasch (Dantine) projecteert zijn de tekst voortreffelijk met een klare tenor. De rest van de bezetting is homogeen en Dennis Russell Davies leidt het geheel in goede banen.