Recensie HERBERT – Celloconcert nr.1 in D, op.8

HERBERT
Celloconcert nr.1 in D, op.8 – Celloconcert nr.2 in e op.30 – Irish Rhapsody for Grand Orchestra
Mark Kosower (cello), Ulster Orchestra o.l.v. JoAnn Falletta
Naxos 8.573517 • DDD-64’
Luister 717 – Juli/Augustus 2016

Victor Herbert (1859-1924), geboren in Dublin (Ierland), emigreerde op jonge leeftijd met zijn moeder naar Duitsland waar hij zijn muzikale opleiding kreeg. Hij studeerde aanvankelijk cello, maar later ook compositie, harmonie en contrapunt. In 1886 emigreerde hij naar de Verenigde Staten waar hij zeer succesvol werd met zijn composities voor Broadwayshows en operettes. Met zijn Tweede Celloconcert, dat hij in Amerika schreef, inspireerde hij Antonin Dvorák tot het schrijven van diens beroemde celloconcert. Solist Mark Kosower heeft een stralende toon die helaas wat eenvormig blijft. Zijn spel mist vaart en technisch overwicht in de virtuoze passages, die daardoor iets ongemakkelijks en stokkerigs krijgen. Mooie zangerige momenten in lyrische gedeelten zijn er ook, maar dat kan niet verhelpen dat het geheel een nogal schoolse indruk maakt. De weinig gespeelde celloconcerten van Victor Herbert zijn aangename en goed in het gehoor liggende kwaliteitsmuziek. Als klapstuk is er de Ierse Rapsodie. Een afwisselende aaneenschakeling van Ierse evergreens. Het orkest uit Ulster onder JoAnn Falletta kan die vaderlandse melodietjes waarschijnlijk zelfs slapend spelen, maar het klinkt allemaal wat mat. Victor Herbert verstond de kunst van het componeren, dat staat als een paal boven water. Maar deze cd is niet zijn beste pleitbezorger.