CD 08_717

Recensie J.S. BACH – Cellosuites BWV1007–1012

J.S. BACH
Cellosuites BWV1007–1012
Petrit Çeku (gitaar)
Eudora EUD-SACD1602 (2) • SACD-2.03’
Waardering: 7
Luister 717 – Juli/Augustus 2016

De cellosuites van Johann Sebastian Bach zijn onder gitaristen dan misschien niet zozeer gemeengoed als wel een enorme uitdaging die een keer overwonnen moet worden. De keus voor de gitaar lijkt logisch; het bereik verschilt niet zo veel van dat van de cello. Bovendien is de gitaar in de aard een meerstemmig instrument. Het nadeel ten opzichte van de cello is weer dat het nog lastiger is om boven de vereiste techniek en de noten uit te stijgen en de ogenschijnlijk eenstemmige logica van Bach om te zetten in een meerstemmig gitaarpalet. De relatief jonge Albanese gitarist Petrit Çeku ontfermde zich over de gitaarbewerking van nota bene cellist Valter Despalj en zette alle suites op twee cd’s. Hij kwijt zich uitstekend van zijn taak en geeft de cellosuites een passende gitaristische interpretatie. Dat betekent in zijn geval vooral dat de suites meer naar een luitsuite klinken en dat hij veel meer nadruk legt op de lyriek van de hoogste melodiestemmen dan op het gesuggereerde meerstemmige weefsel. De afzonderlijke delen worden weer een melodie met ‘begeleiding’. Wat meteen het belangrijkste punt van kritiek van puristen kan zijn. Desalniettemin is dit voor gitaristen en gitaarliefhebbers een even belangwekkend als mooi opgenomen document.
Paul Janssen

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen