Recensie J.S. BACH – Sonatas for Violin & Harpsicord

J.S. BACH
Sonatas for Violin & Harpsicord
Isabelle Faust (viool),
Kristian Bezuidenhout (klavecimbel)
harmonia mundi HMM 902256.57 • DDD-88’ (2 cd’s)

Johann Sebastian Bach had vele gezichten. Je zou ook kunnen zeggen: hij had er maar één maar dat had dan wel onbeperkte uitdrukkingsmogelijkheden. ‘Bach light’, zou de omschrijving kunnen zijn van deze zes sonates voor viool en klavecimbel. Muziek waarin Bach het ene moment wat voor zich uit lijkt te mijmeren om in het volgende met volle kracht de meest briljante harmonische en speeltechnische klanken tevoorschijn te toveren. De onuitputtelijke melodie-rijkheid en de intieme verwevenheid van de twee instrumenten maken het moeilijk deze muziek, eenmaal eraan begonnen, af te zetten. Het spel van Isabelle Faust en Kristian Bezuidenhout bevestigt deze sonates op fraaie wijze. Wat een genot om deze twee topmusici met zoveel kennis en kunde in deze noten te horen duiken, alsof die voor hun ook steeds weer nieuw zijn en verrassend. De opname is wellui- dend. Ze houdt de goede afstand tot de instrumenten en geeft een haast fysieke gewaarwording van de klank. De timing van Faust en Bezuidenhout is perfect, zo ook de retorische vaardigheden als zinsbouw, frasering en articulatie. De violiste is uiterst spaarzaam met vibrato maar schuwt, met name in de langzame delen, de melancholie niet. Ze strijkt diep en warm ín de snaar, neemt een ontwapenende mate van ritmische vrijheid en werkt alles tot in de puntjes af. Bezuiden- hout zet de donkere, rijke klank van zijn klavecimbel naadloos onder het spel van de violiste zonder één moment in een dociele rol te komen, virtuoos, maar alleen omdat de muziek het vraagt. Een dubbel-cd die even alle andere muziek overbodig maakt.
Marjolijn Sengers