CD 31_727

Recensie KENNEDY – My World

KENNEDY
My World
Nigel Kennedy (viool), Julian Buschberger (gitaar), Rolf Bussalb (gitaar), Friends from the Oxford Philharmonic Orchestra o.l.v. Yuri Zhislin
Onyx LC19017 • DDD-116’

In een eerdere recensie van een cd van het label Neue Meister was ik weinig lovend over de kwaliteit van de uitvoering. Deze cd laat horen dat het toen om een incident ging. De opname is goed. En daarbij is Kennedy – en dat mag geen nieuws heten – een uitstekende, technisch erg kundige violist. Ook de overige musici op de plaat verstaan hun vak. De plaat is op de eerste plaats een persoonlijk document voor Kennedy. Alle composities zijn van zijn hand. De eerste vijf zijn opgedragen aan zijn ‘muzikale vaders’. Gevoelige, melodieuze muziek met verwijzingen naar volksmuziek, jazz – steeds iets dat geassocieerd kan worden met degene aan wie het stuk opgedragen is. De muziek bevat veel fraaie elementen. Er spreekt gemis uit. Soms ligt het er wat dik bovenop. Kennedy smeert laag over laag: orkest, gitaar, viool, jazz, rockelementen. Als een iets té geparfumeerd aandoend glas wijn. En op punten raak ik Kennedy even kwijt. Het is duidelijk dat hij, zoals hij wel vaker doet, de boel een beetje door elkaar wil schudden. En dat doet hij knap. Maar bij het mengen van klassiek met symfonische rock ontgaat mij soms de noodzaak. Het geheel ligt niettemin makkelijk in het oor, maar lijkt soms meer geschikt voor toepassing in een filmshot.
Quirijn Bongaerts