CD 33_727

Recensie KRENEK – Complete Piano Concertos, Volume two (Piano concerto nr. 4 op. 123 – Concerto for two piano’s, op. 127 – Double Concerto for violin and piano, op. 124 – Little Concerto for piano and organ, op. 88)

KRENEK
Complete Piano Concertos, Volume two (Piano concerto nr. 4 op. 123 – Concerto for two piano’s, op. 127 – Double Concerto for violin and piano, op. 124 – Little Concerto for piano and organ, op. 88)
Mikhail Korzhev en Eric Huebner (piano), Nurit Pacht (viool), Adrian Partington (orgel), English Symphony Orchestra o.l.v. Kenneth Woods
Toccata Classics TOCC 0392 • DDD-64’

Ernst Krenek (1900-1991) was een componist met vele gezichten. Hij verkeerde constant in de nabijheid van de allergrootsten, maar hij gaf aan hun technieken telkens een eigen draai waardoor zijn werk enerzijds minder dogmatisch wordt en anderzijds minder grijpbaar. Zijn twaalftoonsmuziek op deze cd is veel minder gespierd dan die van de Tweede Weense School maar soms te wijdlopig en te weinig bondig. Op zijn best komen de pianoconcerten in de buurt van die van Arnold Schönberg en vooral Theo Bruins. De concerten worden beter als de solisten lichtvoetiger en quasi-argelozer spelen. Zo bezien is de beste uitvoering die van het concert voor één piano. Orkest, dirigent en opname zijn goed en laten zich gelukkig meeslepen door de uitstekende solisten. Het is muziek die helaas snel lijdt onder een minder dan exemplarische uitvoering en zelfs bij een superieure vertolking knaagt het idee dat de muziek vaak wel goed is, maar niet altijd bijzonder. Dit is een uitstekend pleidooi.
Emanuel Overbeeke