CD 28_717

Recensie LISZT – The Complete Songs 4

LISZT
The Complete Songs 4
Sasha Cooke (mezzosopraan), Julius Drake (piano)
Hyperion CDA68117 • DDD-61’

Hoe meer Franz Liszts muziek wordt ontsloten hoe meer een mens zich erover verbaast dat er nog steeds zoveel van braak ligt. Liederen als ‘Des Tages laute Stimmen schweigen’ of ‘Wie die Liebe sei’ of ‘Die tote Nachtigall’ zijn subtiele pareltjes die qua diepgang niet voor Wolfs liederen onderdoen. Het betreft hier wel vooral de late Liszt, wiens muziek destijds een duidelijke verdieping doormaakte. Doordat ook het vierde album in deze reeks die zijn liederenoeuvre volledig wil ontsluiten kriskras door zijn scheppingsfasen beweegt, wordt dat contrast geaccentueerd, bijvoorbeeld in de sferische afstand tussen genoemde liederen en ‘Il m’aimait tant’ uit 1842, een gemakzuchtig salonstukje. Die gemakzucht kleeft zijn vroegere liederen sowieso sterk aan. Ze zijn elegant en modieus maar zelden diepgravend, al zal het pianoarrangement altijd verrassen. Sasha Cooke heeft de diepte voor liederen als ‘Gebet’, Einst’ en ‘Ich Scheide’ of ‘Die Loreley’ waarin ze volledig tot haar recht komt. Julius Drake is een gedegen begeleider. Hij kiest zijn momenten en weet zijn piano prachtig met Cookes stem te laten samenvloeien. In deze Hyperion Liszt-serie wordt steeds een andere solist gekozen, waardoor de reeks met tenor Matthew Polzani, mezzo Angelika Kirchschlager en bas-bariton Gerald Finley inmiddels heel contrastrijk en veelzijdig is.