naamloos

Recensie MADERNA, BERIO – Now, and Then

MADERNA, BERIO
Now, and Then
Pablo Márquez (gitaar), Orchestra della Svizzera Italiana o.l.v. Dennis Russell Davies
ECM New Series 2485 • DDD-63’

Bruno Maderna (1920-1973), de bevlogen Italiaanse componist en dirigent, ‘deed’ ook veel in Nederland en werd ondanks alle notenkrakersacties de belangrijkste nooit-benoemde dirigent van het Koninklijk Concertgebouworkest. Deze cd belicht de orkestbewerkingen die hij maakte van barokmuziek van Frescobaldi, Legrenzi, Viadana, Gabrieli en Van Wassenaer (toen nog teboekstaand als Pergolesi). De bewerkingen dateren uit 1952, alleen Gabrieli’s Canzone a tre cori nam hij rond 1970 onderhanden. In de vroege jaren vijftig was er nog geen authenticiteitsbeweging en Maderna streefde niet naar een getrouwe kopie van de uitvoeringspraktijk uit de barok. Toch klinkt het niet gedateerd, want in navolging van Stravinsky schiep hij eigentijdse klanken met oude noten. Het is fascinerend te horen hoe hij, gebruikmakend van de mogelijkheden van het moderne orkest, toch de oude muziek in zijn intieme waarde laat door de polyfone lijnen te plaatsen in een harmonisch moderne context. Centraal in dit programma vinden we een ‘echt’ eigentijds werk: Chemins V voor gitaar en kamerorkest, Luciano Berio’s eigen bewerking van Sequenza XI, ruisend en spetterend gespeeld door Pablo Márquez. Dirigent Dennis Russell Davies, altijd in voor verrassende ontdekkingen, staat voor zorgvuldige, mooi gedetailleerde uitvoeringen en de ruimtelijkheid van de opnameklank is blijkbaar gericht op verruiming van ons perspectief.