CD 45_725

Recensie MAHLER – Mahler 5

MAHLER
Mahler 5
Natalia Ensemble
Cobra 0055 • DDD-67’

Het is natuurlijk geweldig als je niet over de mogelijkheid beschikt om een complete bezetting op de been te brengen dat je dan toch een paar Mozart-pianoconcerten uit kunt voeren met alleen piano en strijkkwartet. En het is ook een vondst van Schönberg c.s., een eeuw terug in Wenen, om grootschalige symfonische werken aan het publiek – en musici – voor te stellen in een vakkundig gemaakte sterk gereduceerde bezetting. Per definitie mis je dan wel wat, het totale palet aan kleuren en de ingehouden en uitgespeelde kracht van ‘het volle werk’. Op plaatsen en tijden waar(in) het onmogelijk is om een complete bezetting bij elkaar te krijgen is het beter dan niks, maar heb niet de illusie dat je het werk in al zijn grootsheid hebt leren kennen. Dat geldt ook hier voor de versie van Mahlers Vijfde symfonie in een reductie voor zeventien spelers door het Spaanse Natalia Ensemble. Een strijkkwartet, een contrabas, een blazersgroep met fluit, hobo, klarinet, fagot, hoorn en trompet, met verder pauken, slagwerk, harp, piano en harmonium. Het merkwaardigste effect bij beluistering vond ik nog dat het klankbeeld onrustiger en lawaaiiger is dan bij de volledige orkestbezetting terwijl je de volheid van klank en de power node mist. Het gemis aan verbindende sturing van een dirigent helpt ook niet om tot een indrukwekkende interpretatie te komen. Zolang er talloze goede tot uitmuntende vertolkingen van Mahler 5 in volle glorie op cd te beluisteren zijn kan ik deze cd alleen aanbevelen voor wie specifiek geïnteresseerd is in dit soort reducties.
Hans Quant