CD 44_725

Recensie MAHLER – Symhony No. 3

MAHLER
Symhony No. 3
Gerhild Romberger (alt), Cantemus Children’s Choir, Chor des Bayerischen Rundfunks, Budapest Fetival Orchestra o.l.v. Iván Fischer
Channel Classics CCS SA 38817 • SACD-96’
Waardering: 8
Luister 725 – Juli/Augustus 2017

‘Meine Zeit wird kommen’ was de zelfverzekerde voorspelling van Gustav Mahler. Mahler overleed in 1911, maar het zou nog een halve eeuw duren voordat de eerste complete registraties van zijn symfonieën op geluidsdragers een realiteit werden, met die van Bernard Haitink en Leonard Bernstein voorop. Nog eens een halve eeuw later worden we overspoeld door een ware Mahler-tsunami. Tientallen opnamen van de complete symfonieën bevolken de catalogus en ze blijven komen. Zo ook Iván Fischer met zijn Budapest Festival Orchestra, dat hier de Derde toevoegt aan zijn integrale. Alleen de nummers 7 en 8 ontbreken nog. Het is ondoenlijk om in dit woud van Mahler-bomen het bos nog te vinden. Wat Fischer onderscheidt is niet een duidelijk dionysische benadering als die van Bernstein, noch een klinische inkijk zoals Boulez die levert. Fischer blijft zo dicht mogelijk bij de partituur en houdt zijn emoties in toom. Wat blijft opvallen in zijn Mahler is de spectaculair goede opnamekwaliteit. Een tegenvaller in deze Derde is de bijdrage van Gerhild Romberger, vooral voor liefhebbers die Jard van Nes of Jessye Norman nog op het trommelvlies hebben. De concurrentie is moordend, met Claudio Abbado en Jessye Norman op Deutsche Grammophon al decennialang voorop, maar niet wat betreft de opnamekwaliteit. Daar wint Channel Classics met vlag en wimpel.
Siebe Riedstra

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen