MAHLER - Wunderhorn-Lieder – Symphony No. 10

Recensie MAHLER – Wunderhorn-Lieder – Symphony No. 10

MAHLER
Wunderhorn-Lieder – Symphony No. 10
Michael Volle (bariton), Münchner Philharmoniker o.l.v. Christian Thielemann MPHIL Archive 0007 • DDD-60’

Waardering: 8

Als ik het niet beter wist dan zou ik denken dat Mahler zijn Wunderhorn-lieder met de stem van Michael Volle in zijn hoofd componeerde. Ze passen hem zo perfect dat ik de neiging krijg om mijn geliefde uitvoering door Bernd Weikl te vergeten. Zo gek nog niet, want beide zangers zijn aan elkaar gewaagd. Beiden beschikken ze over een volle, donker getimbreerde en welluidende bariton met een onmiskenbare macho ondertoon. Het is het type stem dat bij een ‘boerse soldaat’ hoort, zo een die van een verzetje houdt, zijn borreltje lust en meisjes in de billen knijpt, maar ook voor de duvel en zijn ouwe moer niet bang is. In die opvatting zijn Volle en Thielemann – voor wie Mahler een serieuze zaak is – aan elkaar gewaagd; het is dan ook heel erg jammer dat ze maar acht liederen van de volledige cyclus opnamen. Helaas is de opname nogal scherp, waardoor de orkestklank niet optimaal is en de strijkers soms behoorlijk schril klinken. Jammer nogmaals want daardoor klinkt het, toch niet zo geweldig gedirigeerde, Adagio nogal lelijk. Voor dat laatste bent u beter af bij Abbado. Of Rattle…

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

CD kopen? Bestel hem hier.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen