CD 36_727

Recensie MARAIS – Premier livre de pièce de viole

MARAIS
Premier livre de pièce de viole
François Joubert-Caillet (bas-viol), L’Achéron
Ricercar RIC379 (4) • DDD-4.16’

Hij gaf ze zelf uit, de Franse componist Marin Marais (1656-1728), zijn vijf muziekboeken met werken voor de viola da gamba getiteld Pièce de violes. Hij schreef er meer dan vijfhonderdvijftig. Jongenssopraan Marais koos na het breken van zijn stem voor de gamba en studeerde bij bij Sainte Colombe en Lully en was in dienst van Lodewijk IV. Vier cd’s zijn er nodig om alleen al zijn eerste boek met gambastukken op te nemen. Fraaie, aangename Franse barokmuziek, die in haar relatieve lichtheid en met specifieke versieringen beduidend anders is dan de Duitse. Klinkt een gamba nog weleens neuzelig of saai, op deze cd’s klinkt ze sonoor, fluwelig, mijmerend maar vooral actief en welluidend. Joubert-Caillet schuwt effecten niet, hij speelt voor een gambist behoorlijk dynamisch en brengt op een aangename manier hier en daar vibrato aan. Een luit tokkelt aangenaam, geruststellend haast, door het gambaspel heen. Dit is muziek voor fijnproevers. De gamba klinkt door haar zachte klank bijna per definitie ingekeerd, de darmsnaren geven een mild klankeffect, het geluid van het instrument zoekt altijd naar versmelting en vindt die in dit geval bij het kleine begeleidingsgroepje van twee gambisten en de luitist. Om spektakel moet je bij een gamba niet komen, wel om donkerbruin, fijnzinnig en ingetogen spel, dat op een aantrekkelijke manier naast het gedoe van alledag staat.
Marjolijn Sengers