CD 04_728

Recensie MONTEVERDI – Vespers 1610

MONTEVERDI
Vespers 1610
Dunedin Consort m.m.v. His Majestys Sagbutts and Cornetts o.l.v. John Butt
Linn Records CKD 569 (2CD) • DDD-1:34’

John Butt c.s. viert het 450ste geboortejaar van Monteverdi met een aantrekkelijke opname van diens Vespers. Hij plaatst deze muziek niet binnen de context van een liturgie, maar behandelt haar zoals Monteverdi haar schreef: als een bundel gewijde muziekstukken voor zang en instrumenten. Monteverdi werkte hierin volgens diverse stijlen en technieken, om te laten zien wat hij zoal kon. Want hij droeg de bundel op aan paus Paulus V, in de (overigens ijdele) hoop op een aanstelling als pauselijk kapelmeester. Eigenlijk heeft de opdeling in afzonderlijke muziekstukken wel iets opluchtends. Je kunt zonder schuldgevoel elk onderdeel als zelfstandig kleinood savoureren. De dubbel-cd is op opgenomen in maart 2017, binnen de relatief eenvoudige ruimte van de Greyfriars Kirk in Edinburgh, met de a-eengestreept op 466 Hz. Helderheid is kortom troef! Weliswaar zonder de weidsheid van een enorme kathedraal, maar het stralend kopergeschal van His Majestys Sagbutts and Cornetts komt niettemin imposant tot zijn recht, net als de intieme orgelklank en het fijnzinnig harpgetokkel. Prettig is voorts dat Butt het koor klein en doorzichtig heeft gehouden, met een uitgelezen groep zangers die hoorbaar hart en ziel in hun partijen leggen. Door de slanke bezetting krijg je een ietwat kamermuzikale versie, hoewel kleur en sfeer ontegenzeglijk sacraal blijven. Nergens wordt de klank droog en steriel, integendeel. De lange lijnen die Monteverdi schreef, zijn erop gericht om zijn muziek in vrijwel elke ruimte groots te laten klinken.