Menu Sluiten
CD 45_724

Recensie MOZART – Missa in c

MOZART
Missa in c
Sarah Wegener (sopraan), Sophie Harmsen (mezzosopraan), Colin Balzer (tenor), Felix Rathgeber (bas), Kammerchor en Hofkapelle Stuttgart o.l.v. Frieder Bernius
Carus 83.284 • DDD-57’
Waardering: 8
Luister 724 – Mei/Juni 2017

Onvoltooide composities blijven fascineren en zo ook de Mis in c klein van Wolfgang Amadeus Mozart. De jonge componist, zo’n 25 jaar oud, begon aan het werk toen zijn eerste zoontje net ter wereld gekomen was. Hij schreef een veeleisende sopraanpartij waarvan het de bedoeling was dat zijn vrouw Constanze deze zou zingen in Salzburg. De pasgeborene stierf echter bij de voedster in Wenen. Waar Mozart absoluut van plan was geweest zijn eveneens onvoltooide Requiem af te maken, stopte hij doelbewust met deze Mis in c. Hij kwam tot het Et incarnatus est, niet toevallig precies het misdeel waar de geboorte onderwerp van tekst is. De drie houtblazers sluiten in hun soli in dit deel naadloos aan op de sopraanpartij die schitterend vertolkt wordt door Sarah Wegener, sereen begeleid door de strijkers van de Hofkapelle Stuttgart. Frieder Bernius, oprichter en dirigent van dit orkest, had het lef een poging te doen om af te maken waar Mozart aan begonnen was. Dat Mozart het niet voltooide, was daarbij niet eens Bernius’ grootste probleem; wat Mozart wél afmaakte, is slechts fragmentarisch overgeleverd. Hij betrekt de luisteraar bij dit proces door de interessante bonustrack met een fragmentarisch Credo. Het is écht Mozart, en goed uitgevoerd.
Maartje Valk

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laatste artikelen