Menu Sluiten
178—MOZART REQUIEMBAT.indd

Recensie MOZART – Requiem

MOZART
Requiem
Simone Kermes (sopraan), Stéphanie Houtzeel (alt), Markus Brutscher (tenor), Arnaud Richard (bas), MusicAeterna, New Siberian Singers o.l.v. Teodor Currentzis en Vyacheslav Podyelsky
ALPHA 377 • CD-47’
Waardering: 10

Mozart wordt vaak op z’n minst als excentriek omschreven. Hoe hij echt was zullen we nooit weten, maar het merendeel van zijn muziek bevestigt in ieder geval dat hij van het grote gebaar was. Dat idee heeft Teodor Currentzis mooi benut op deze cd. Het Requiem beukt, fluistert, huilt, beeft en bidt. Helemaal trouw aan de partituur is het niet, maar hoe erg is dat als de componist het stuk nooit afgemaakt heeft? Currentzis gebruikt de partituur die voltooid is door Franz Süssmayr en het orkest speelt op historische instrumenten of kopieën. Instrumenten die kletteren (de strijkers in het pompende Dies Irae), glijden (de fagot in de opening) en tetteren (het koper mag verschillende pittige salvo’s afvuren). Daarmee weet het orkest zich als volwaardige speelpartner naar voren te oorwurmen. Er blijft genoeg ruimte over voor koor en solisten. De laatsten hebben tussen het geweld een relatief kleine rol, maar vervullen die voortreffelijk en subtiel, verhalend bijna. Kortom: een puntige dodenmis, ironisch genoeg vol leven en expressie.
Didi de Pooter

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laatste artikelen